SF-dieten !

När vi var på Team Leksands clinic så var deras dietist med och pratade lite granna om kost. Då pratade hon om något som hon kallar för SF-dieten, Sunt förnuft dieten. Tyckte det var ett riktigt bra namn och har snöat in mer och mer på denna idé. Därför har jag bestämt mig för att göra ett litet test. Kommer använda mig av Min syster, min Mamma och min pappa(kan även komma någon extra medelm) som ska få genomför SF-dieten i 8 veckor. De kommer varje vecka skriva en avstämning här i bloggen om hur de går och hur dom tycker att dieten fungerar.

Jag är inget fan av GI, LCHF, pulverdieten eller någon annan diet. Tror inte att man behöver krångla till det så mycket. Tror på det klassiska; ät mindre - träna mer och tallriksmodellen. I min version av SF-dieten kommer mottot vara; Ät allt, men inte alltid. Man får gärna unna sig något gott då och då men inte varje dag. Tror att detta är en diet som är enkel att leva efter och är en diet som är långvarig. Visst att upplägget är i 8 veckor men tror att detta är en diet som blir en livsstil som man lever kvar i efter de 8 veckorna.

Tex. Älskar man choklad över allt i hela världen så ska jag självklart äta choklad. Men inte varje dag. Sådant kan ofta leda till att man får ångest över vad man har ätit och ångest och mat är inte något ska ska nämnas i samma mening(!). Istället unna dig choklad  någon gång då och då och verkligen njut av den och känn att du verkligen har förtjänat det. Det är också hälsa, för själen ! ;) och själen måste också må bra för att kroppen ska må bra ! Sen att man får göra ett val. Vill man unna sig lite oftare så får man kanske ta en liten chokladbit varje gång och inte 200g Marabou(hur gott det än är) SUNT FÖRNUFT HELT ENKELT !

Upplägget kommer vara att vi kommer inte plocka bort något. Dom kommer att äta 5-6 mål om dagen. Frukost, mellanmål, lunch, middag, kvällsmat eller Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag beroende på vad som passar deras dag bäst. Varje dag ska det genomföras någon typ av vardagsmotion tex. gå/cykla till jobbet, gå med hunden osv. och 2-3 dagar i veckan kommer det att utföra någon annan typ av träning i ca 1 timme varje pass.

Tror att man kan komma långt genom att bara lägga en extra tanke på vad det är man stoppar i sig. Planera sina måltider och utföra vardagsmotion. Tror också att träning och mat går hand i hand. Kommer man igång och tränar brukar maten komma gratis. När man tränar äter man ofta bättre :)
'
Ska bli spännande att sätta igång. Hoppas vi kan köra redan på Måndag ! :) Håll utskick här i bloggen och följ deras resa tillsammans med SF-dieten ;)

Glöm inte att det är Alla Hjärtansdag, en chokladbit eller två är bra för själen men ät förnuftigt ! ;)

Ha det finfint !

KramKram // Emma

Jag och Syrran på väg ut på Powerwalk förra sommaren :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0